سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

 

با آرزوی موفقیت همه در امتحانات


[ یکشنبه 93/3/25 ] [ 8:9 عصر ] [ ]

 

ریتالین نام تجاری دارویی به نام متیل فنیدیت ( Methylphenidate ) است که از دسته داروهای محرک سیستم مغزی است.

اشکال دارویی

این دارو به شکل قرص های ده میلی گرمی در بازار دارویی موجود است.

مکانیسم اثر

ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس و با جلوگیری از جذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی عمل می کند. (دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که در انتقال عصبی نقش دارد).


ثابت شده که ناحیه استریاتوم مغز (در شکل به رنگ سبز نشان داده شده) به متیل فنیدیت پاسخ می دهد و ممکن است یک عامل برای رابطه بین مصرف متیل فنیدات و حرف زدن زیاد باشد!

موارد مصرف

1-ریتالین به عنوان یکی از اجزای عمده برنامه درمانی است که برای اعمال اثر تثبیت کننده در کودکان با سندرم رفتاری پیچیده (که به عنوان سندرم فعالیت مفرط کودکان نیز شناخته می شود)، آسیب جزیی مغز یا اختلال جزیی یا غیر عمده کار مخ تجویز می شود. سایر اقدامات این برنامه درمانی شامل روانشناسی آموزشی و اجتماعی است.

2-این دارو برای کنترل علایم نارکولپسی (بیماری خواب زیاد) مصرف می شود. از مصارف جانبی این دارو کمک به کاهش اختلالات رفتاری (کاهش عصبانیت و بهبود حافظه) و نیز چاقی است.

این دارو در بزرگسالان باعث افزایش فعالیت حرکتی، افزایش هوشیاری فکری، کاهش احساس خستگی و شادابی روحیه و احساس سرخوشی خفیف می گردد. در سندرم فعالیت مفرط کودکان، ‌این دارو دارای اثر آرام کننده متناقض است و سبب کاهش فعالیت مفرط و افزایش دامنه تمرکز می شود.

ادامه مطلب...

برچسب‌ها: ریتالین

[ چهارشنبه 93/3/21 ] [ 9:48 عصر ] [ ]

جام جم سرا: انزال زودرس یکی از شایع‌ترین شکایات مردان در مراجعه به پزشک است. حدود یک‌سوم مردان از این مشکل رنج می‌برند که این میزان برحسب سن، نژاد، محل زندگی و عوامل دیگر در جوامع مختلف متغیر است. زودانزالی از مهم‌ترین علل سردی روابط زوجین است و گاهی از علل ناباروری نیز محسوب می‌شود.

در کنار داروهای شیمیایی که معمولا از سوی روان‌پزشک برای رفع این مشکل تجویز می‌شود، که البته گاهی باعث وابستگی نیز می‌شود، روش‌های درمانی دیگری در طب مکمل وجود دارد که می‌تواند بسیار اثربخش و فاقد عارضه جانبی باشد.



روان‌درمانی یکی از اولین درمان‌های موجود است. تلاش برای رسیدن به آرامش، رفع تنش و اضطراب روزانه، استفاده از رایحه خوش در محیطی دلپذیر و مناسب و احترام به انتظار و عقیده طرف مقابل، هنگام فعالیت جنسی و صحبت کردن با همسر و این‌که از او بخواهید به شما در درمان این موضوع کمک کند، ازجمله راه‌های مفید است.

یکی از بهترین درمان‌ها روش تحریک و توقف است. این روش یک تمرین بسیار خوب و یکی از بهترین درمان‌ها در به تاخیر انداختن انزال است. یک روش دیگر تقویت عضلات ناحیه کف لگن (ناحیه پرینه) است. در این روش فرد باید هر روز چند بار و هر دفعه به مدت چند دقیقه عضلات ناحیه پایین شکم و کف لگن را به صورت پشت سر هم منقبض و سپس شل کند، این روش به مرور به تقویت عضلات ناحیه لگن می‌انجامد و به فرد توانایی بهتری در کنترل انزال می‌دهد.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 93/3/21 ] [ 9:32 صبح ] [ ]

نا م درس

ساعت امتحان          

تاریخ امتحان

پرستاری داخلی جراحی (2)

08:00

01/04/93

پرستاری بهداشت روان (1)]

13:30

03/04/93

پرستاری بهداشت جامعه (3)

13:30

07/04/93

پرستاری بهداشت مادران ونوزادان (1

10:00

12/04/93


[ یکشنبه 93/3/18 ] [ 10:0 صبح ] [ ]




– قرص (Tablet )
2 – کپسول (Capsule )
3 – شربت (Syrup )
4 – آمپول (Ampoule)
5 – ویال (Vial )
6 – پماد (Ointment)
7 – کرم (Cream)
8 – لوسیون (Lotion)
9 – ژل (Gel)
10 – شیاف (Suppository)
11 – قطره (Drop)
12 – پودر یا ساشه (Powder & Sachet)
13 – اسپری (Spray)
14 – سرم (Serum)
1 - انواع قرص (Tablet)

ادامه مطلب...

[ شنبه 93/3/17 ] [ 12:45 عصر ] [ ]

 



برچسب‌ها: طنز
[ جمعه 93/3/16 ] [ 8:37 صبح ] [ ]

مجله سیب سبز: هیچ‌کس از مشکلات گوارشی خاطره خوبی ندارد؛ تهوع، سوزش سر دل، حس سنگینی و نفخ بیشتر از چیزی که به نظر می‌رسند انسان را آزار می‌دهند. اما این بخش از بدن به طور مستقیم با خوراکی‌هایی که می‌خوریم در ارتباط است و در نتیجه بسیاری از مشکلات گوارشی و معدوی با روش‌های تغذیه‌ای قابل‌حل هستند. این تکنیک‌های ساده نمونه‌هایی از راه‌حل‌های ساده با خوراکی‌ها برای مشکلات رایج شکمی است.

بیش از حد داروهای آنتی اسید مصرف می‌کنید؟

نشانه:  احساس آشفتگی در معده خود دارید و دل‌تان به هم می‌خورد

راه‌حل: قرص یا برگ نعناع


آنتی‌اسیدها شامل عناصری مثل کلسیم یا منیزیم هستند. این عناصر می‌توانند اسید طبیعی معده را خنثی کنند. وجود آنها از آن جهت ضروری است که بدون آنها اسید معده می‌تواند دیواره معده را از بین ببرد. آنها با خنثی کردن اسید مانع آسیب به معده می‌شوند. اما همین آنتی اسیدها وقتی زیاد خورده می‌شوند، با خنثی کردن اسید معده در کار آن اختلال ایجاد می‌کنند. درواقع اسید معده کم می‌شود و نمی‌تواند غذاها را هضم کند. درنتیجه آن غذاها در معده می‌مانند و شما حس دل به هم خوردگی پیدا می‌کنید. داروهایی مثل سایمتدین و فامویتدین و سایر محصولات آنتی‌اسید به کاهش مقدار اسید کمک می‌کنند و می‌توانند به کاهش علائم ریفلاکس کمک کنند. در نتیجه باید مطمئن شوید که از آنتی‌اسیدها درست استفاده می‌کنید. آنها را پزشک فقط برای دردهای معده تجویز می‌کند و اگر شما همیشه به مصرف آنها نیاز دارید یعنی مشکلی در معده خود دارید و باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان شوید. وقتی حس دل به هم خوردگی دارید، می‌توانید قرص نعناع بخورید. جویدن برگ‌های نعناع هم به شما کمک می‌کند. این ماده به هضم غذا و عبور دادن آن از معده شماکمک می‌کند.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/3/15 ] [ 9:42 صبح ] [ ]

خبرگزاری ایسنا: اگر از جمله افرادی هستید که تمایل دارید در روزهای گرم بهار وزن خود را کم کنید می‌توانید با انتخاب موادغذایی مناسب سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید.

فاکس نیوز در مطلبی تازه به از برخی مواد خوراکی اشاره کرده که میزان سوخت و ساز بدن را بالا برده و به کاهش وزن کمک می‌کند. این خوردنی‌های لاغرکننده عبارتند از:



مرکبات

میوه‌هایی مثل پرتقال، گریپ فروت و لیموها به دلیل آنکه حاوی ویتامین C‌ هستند کمک می‌کند تا سوخت و ساز چربی‌ها سریعتر انجام شود. بدن روزانه تنها به 60 میلی‌گرم ویتامین C برای برطرف ساختن نیازهای اساسی خود احتیاج دارد اما افزودن آن به مقدار 500 میلی‌گرم همراه با ورزش کردن، چربی‌سوزی را تا 39 درصد افزایش می‌دهد.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/3/13 ] [ 7:56 صبح ] [ ]

 

 

مجله سیب سبز: همه ما با برخی از گونه‌های «وسواس» آشنایی داریم به خصوص وسواس در شست‌وشو. می‌دانیم که این بیماری می‌تواند زندگی فرد را مختل کند و در مواردی نادر آنقدر جدی شود که به خودکشی بینجامد! اما وسواس فقط به شست‌وشو ختم نمی‌شود. امروزه در کشور ما یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین اختلالات در روابط زناشویی، «وسواس» است. از نگرانی در مورد تمیز بودن گرفته تا نگرانی از ساعت خواب، نحوه عملکرد در رابطه و ... همگی می‌توانند یک رابطه زناشویی عاشقانه و پر حرارت را تبدیل به یک رابطه سرد و مرده کنند. این درحالی است که بسیاری از افراد مبتلا خودشان هم نمی‌دانند به اختلال وسواس دچار شده‌اند. اگر شما نیز در روابط زناشویی‌تان با مشکل روبه‌رو شده‌اید حتما این مقاله را بخوانید؛ شاید شما یا همسرتان نیز به درجاتی از وسواس مبتلا شده باشید. دکتر راحله امانی، روانشناس بالینی و سکسولوژیست به شما درمورد تاثیر وسواس بر روابط جنسی می‌گوید.

وسواس با رضایت جنسی جور نیست!

در روانپزشکی دو نوع وسواس مطرح است؛ «وسواس فکری-عملی» و «شخصیت وسواسی» که هر دو در اختلالات جنسی نقش دارند. درمورد وسواس عملی- فکری می‌توان اهمیت بیش از حد به شست‌وشو، نظافت، نظم، ترتیب یا اشتغال مداوم ذهنی نسبت به یک موضوع یا موضوعات خاص را مثال زد درحالی که شخصیت وسواسی یک شخصیت کمال گرا و بسیار باریک بین، ریزبین، دقیق، مسئولیت‌پذیر، اهل تعهد، منظم و جدی است. درواقع ویژگی‌های این وسواس‌ها با لذت جنسی جور در نمی‌آید. امروزه درکلینیک‌های سکسولوژی این دو مورد خیلی دیده می‌شوند.


ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/3/12 ] [ 10:24 صبح ] [ ]

سرمها

سرمها جز مواد دارویی هستند که دارای ترکیبات متفاوت بوده و هر کدام از آنها برای بیماری خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سرمها دارای ترکیبات آمینو اسیدی ، کربوهیدراتی ، الکترولیتی و ... هستند.

انواع محلولهای تزریقی کاربرد و مصارف محلولهای تزریقی مبتنی بر دو اصل مهم است:

ترکیبات شیمیایی                  اسمولاریته محلول(غلظت اسمزی)

در هنگام پرفوزیون محلولهای تزریقی بایستی این دو اصل مهم را در نظر داشت.

الف ) ترکیبات شیمیایی

مهمترین این ترکیبات عبارتند از:

محلولهایی که فقط مواد قندی دارندسرم قندی دکستروز 5% ، سرم قندی 10% ،سرم قندی 20%

محلولهایی که دارای مواد قندی و الکترولیت هستند سرم -  ، سرم دکستروز سالین5% ، سرم  -  

محلولهایی که فقط حاوی الکترولیت هستندسرم نرمال سالین ، سرم دارو ، سرم لاکتات رینگر

محلولهای جایگزین پلاسما : هماکسل ، ژلوفوژین

محلولهای دارای مواد قلیایی ( بیکربنات سدیم ، محلول  مولار)

محلولهای تغذیه ای پارانترال: که دارای اسیدهای آمینه ،مواد قندی و چربی هستند مانند اینترالیپید

ب) اسمولاریته (غلظت اسیدی)نزدیک به 70% وزن آدمی را آب و الکترولیتهای مورد لزوم تشکیل میدهند که در قسمتهای مختلف بدن قرار دارند. غلظت اسمزی داخل و خارج سلول تقریبا با هم مساوی و حدود 280 تا 290 میلی اسمول در لیتر. محلولهای تزریقی باید ایزوتونیک باشند.

  ادامه مطلب...

برچسب‌ها: انواع سرم

[ یکشنبه 93/3/11 ] [ 11:23 صبح ] [ ]
   1   2      >
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت