سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

- فارغ تحصیلان کدام رشته ها قادر به شرکت در آزمون ارشد پرستاری میباشند؟

در گرایش ارشد عمومی: کارشناسان پرستاری- پرستاران ماما- اتاق عمل- هوشبری
در گرایش ارشد مراقبت های ویژه و مراقبت های ویژه نوزاد : کارشناسان پرستاری- اتاق عمل- هوشبری 
(پرستار ماما قادر به شرکت نمیباشد)
در گرایش ارشد سالمند: فقط کارشناس پرستاری

2- گرایش های ارشد رشته پرستاری چیست؟

الف-پرستاری عمومی (لزومی به گذراندن طرح نیست!)
       پرستاری عمومی شامل : 
        A: آموزش پرستاری ( آمـوزشپرســتاری داخلی و جراحــی، آموزش پرستــاری بهداشت جامعـه، آموزش پرستاری کــودکـان، آموزش روانپــرسـتاری)
        B: مدیریت پرستاری ( مدیریتپرســتاری داخلی و جراحــی، مدیریت پرستــاری بهداشت جامعـه، مدیریت پرستاری کــودکـان، مدیریت روانپــرسـتاری)
        c: پرستاری سالمند
       D: پرستاری نظامی هم امسال اضافه شده که پذیرش برای این رشته در دو دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه ا... بوده و متقاضیان می بایست ضوابط    
           مربوط به این دو دانشگاه را (مندرج در دفترچه راهنما) داشته باشند.

ب-پرستاری مرقبت های ویژه (لازمه شرکت در آزمون گذراندن 2 سال طرح پرستاری و همچنین 2 سال سابقه کار در بخش ویژه) (آزمون جداگانه)

ج-پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان (لازمه شرکت در آزمون گذراندن 2 سال طرح پرستاری و همچنین 2 سال سابقه کار در بخش ویژه نوزادان) (آزمون جداگانه)


3-رشته های دیگر غیر از پرستاری که میتوان شرکت کرد کدام رشته هاست؟
 (لزوم به گذراندن طرح 2 ساله)

از کـارشناسی پرسـتاری می تـوان در کارشناسی ارشد 22 رشته (البته در آزمـون وزارت بهداشت) ادامه تحصیل داد که شــامل: 
اپیـدمـیولـوژی –  آمـوزش بهـداشت – آمـار زیـستـی – رفـاه اجتمـاعی – علــوم تشریـحی – علـوم تغــذیـه – علــوم بهداشـتی در تــغذیـه – فیـزیـولوژی – کتـابـداری و اطلاع رسانی پزشـکی – مـدارک پزشـکی – مدیـریت خدمات بهداشتی درمـانی – مدیریـت تـوانبـخشی –  –  نانـوتکنولوژی پزشکی – آمـوزش پزشــکی – انفـورماتیــک پـزشکی– زیست فن آوری پزشــکی – اُرگونـومـی و اقتــصاد بهــداشت (با 2 گرایـش توسعـه ی بهداشت و درمان – سیاستگذاری و برنامه ریزی بهداشت و درمـان)
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 93/8/7 ] [ 2:26 عصر ] [ ]

تبیان - نیره ولد خانی: با دکتر منصور نصیری کاشانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت‌وگویی داشتیم تا با علل، راه‌های پیشگیری و درمان خشکی و پوسته‌ریزی لب بیشتر آشنا شویم.

 مهم‌ترین علل خشکی لب‌ چیست؟

خشکی و پوسته‌ریزی لب‌ها می‌تواند دلایل بسیار مختلفی مانند ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف برخی داروها داشته باشد. خشکی هوا و تماس مستقیم با نور آفتاب از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به خشکی، پوسته‌ریزی و ترک خوردن لب‌هاست.


از آنجا که افراد در فصل‌ها و روزهای مرطوب سال هم دچار خشکی لب می‌شوند، یعنی خشکی هوا در ایجاد این مشکل چندان دخیل نیست و تماس با نور آفتاب بیشتر مطرح است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 93/8/5 ] [ 9:18 عصر ] [ ]

 

انواع قرص (Tablet)

1 – قرص عادی : مثل Tab Acetaminophen

2 – قرص روکش دار : به سه دسته زیر تقسیم می شود

الف – Sugar Coated مثل Tab Thioridazine

ب – Enteric Coated مثل Tab E.C Naproxen

پ – Film Coated مثل Tab F.C Metronidazole

3 – قرص جوشان Tablet Effervescent : مثل Tab E.F.F Vitamin C

4 – قرص زیر زبانی Tablet Sublingual : مثل Tab S.B T.N.G

5 – قرص مکیدنی Tablet Lazenge : مثل Tab Althadin

6 – قرص جویدنی Tablet Chewable : مثل Tab Chew Dimethicone

7 – قرص خط دار Tablet scored : مثل Tab Acetaminophen

8 – قرص آهسته رهش Tablet Slow Release : مثل Tab S.R Iron

9 – قرص واژینال Tablet Vaginal : مثل Tab Vag Clotrimazole

 

دارو

– انواع کپسول ( Capsule )

1 – کپسول خوراکی : مثل Cap Amoxicillin

2 – کپسول تنفسی Inhalation capsule : ای کپسول ها توسط دستگاه Spinhaler استفاده می شود مثل inhalation cap Cromolyn Sodium

 

– شربت syrup : که در اندازه های 60mg – 100mg – 120mg موجود می باشد  مثل Guaifenesin Syr

 

– آمپول (Ampoule) : که به چهار طریق زیر تزریق می گردد

الف – عضلانی (IM) : مثل Amp Nandrolone Decanoate

ب – وریدی (IV) : مثل Amp Vit C & Amp Vit B12

پ – زیر جلدی (SC) : مثل Amp Insulin

ت – انفوزیون (INF) : مثل Amp Calcium Gluconate & Amp Atracurium Besylate

 

– ویال (Vial) : مثل Vial Penicillin

 

– پماد (Ointment) : که به سه صورت می باشد

الف – پماد موضعی (Topical Ointment) : مثل Top Oint Betamethasone

ب – پماد چشمی (Ophtalmic Ointment) : مثل Oph Oint Tetracycline

پ – پماد مقعدی (Rectal Ointment) : مثل Rectal Oint Anti Hemorrhoid

  ادامه مطلب...

[ سه شنبه 93/7/29 ] [ 9:14 صبح ] [ ]
یک پزشک: حقیقت این است که تمام انواع مشکلات در همه‌ی ما، تنها یک ریشه‌ی واقعی دارد: ترس! گروهی به دنبال درمانِ درد و راه‌حل فائق آمدن بر آن هستند، اما مابقی افراد که هنوز این پاسخ برای‌شان بدیهی نشده، مدام از خود می‌پرسند: چرا ترس، ریشه‌ی واقعی تمام مشکلات ما!مسائل مالی، عاطفی یا تعلل‌هایی که داشته‌ام ناشی از ترس هستند؟ کامل‌ترین حالت بررسی این است که به هر دو موضوع چگونگی و چرایی این حقیقت بپردازیم.

نخست، پاسخی به چرایی:درباره‌ی تک‌تک مشکلات‌مان بیاندیشیم. سپس، به این فکر کنیم که اساساً چرا باید چنین مشکلاتی داشته‌باشیم؟ چرا از عهده‌ی حلّ آن‌ها بر نمی‌آییم؟ برای مثال:

تعلل:
احتمالاً ترس از شکست، یا احساس ناراحتی از انجام کاری دشوار، یا ترس ناشی از احساس خطر از دست‌ دادن چیزی مهم منجر به این موضوع می‌‌شود. پس ترجیح می‌دهیم در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذرانیم و بیهوده، میل‌باکس‌مان را ریفرش کنیم، اما سراغ انجام کاری دشوار نرویم!

[ دوشنبه 93/7/14 ] [ 3:40 عصر ] [ ]

 

هایمن (Hymen) یا همان پرده بکارت، غشایی است که تمام یا قسمتی ازدهانه واژن را می‌پوشاند. «هایمن» لغتی یونانی است به معنای پوست یا پرده که از نام الهه ازدواج و عروسی یونانیان گرفته شده است. یونانیان باستان از این لغت برای انواع پرده‌ها از جمله پرده‌ای که قلب را احاطه می‌کند (پریکارد)، استفاده می‌کردند، اما با گذشت زمان، کاربرد آن به پرده بکارت محدود شد.

معصومه حیدری، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه شاهد در سلامتیران عنوان می کند:

در نخستین مراحل رشد جنینی، هیچ ورودی‌ای به واژن وجود ندارد. لایه باریک بافتی که در این مرحله واژن را می‌پوشاند، قبل از تولد به طور ناقص تقسیم می‌شود، این لایه بعدها پرده بکارت را به وجود می‌آورد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند پرده بکارت، داخل واژن قرار دارد. در صورتی که این‌طور نیست. پرده بکارت، بخش خارجی اندام جنسی است و دقیقا در ورودی دهانه آن قرار دارد. پرده بکارت که یک چین غشایی نامنظم است و از اپیتلیوم شاخی تشکیل شده، درست در مدخل ورودی واژن قرار دارد و در واقع به منزله در ورودی واژن است و اولین بار با مقاربت، معاینه خشن، ضربه و جراحی پاره می‌شود. معمولا پرده بکارت یک یا چند سوراخ کوچک دارد که خون‌ریزی قاعدگی از آن خارج می‌شود. اگر این پرده اصلا سوراخ نداشته و به طور کامل واژن را بسته باشد، خون قاعدگی در پشت آن تجمع می‌یابد و در رحم انباشته می‌شود و بر اثر پس زده‌شدن به داخل حفره صفاقی می‌تواند سبب بیماری اندومتریوز و نازایی شود که این مورد بسیار نادر است.

 

پارگی پرده بکارت:

‌رشته‌های عصبی در پرده کم هستند و به همین دلیل در صورت آرامش جسمی و روانی پارگی آن معمولا بدون درد است. عمل پاره‌شدن پرده بهتر است در زمانی که بدن آرام است و هیچ اضطراب و خستگی وجود ندارد، انجام شود. ‌بنابراین نزدیکی در اولین شب ازدواج و پس از مراسم طولانی عروسی توصیه نمی‌شود. ‌خانم‌ها بهتر است قبل از نزدیکی برای آگاهی از نوع پرده‌شان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. ‌ممکن است در برخی ‌موارد پرده بسیار ضخیم باشد که برای پاره‌کردن آن، کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود. این شیوه را بریدن پرده می‌نامند. طی اولین نزدیکی، پرده بکارت در چند جا پاره و به چند قطعه تقسیم می‌شود. غالبا تا زمانی که زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت. ‌در صورت تنگی دهانه واژن، بهتر است از کرم و ژله‌ای تسهیل‌کننده یا اسپری بی‌حس‌کننده استفاده کرد. ‌ضمن اینکه تحریک زن و خروج ترشحات از دهانه واژن، موجب نرم شدن دهانه واژن و سهولت ارتباط جنسی می‌شود. گاهی پرده بکارت با یک یا دو بار نزدیکی کاملا پاره نمی‌شود و هر دفعه قسمتی از آن پاره می‌شود و کمی خون‌ریزی می‌کند. ‌بدون پارگی پرده، اسپرم ریخته شده روی آن می‌تواند موجب بارداری شود، زیرا اسپرم می‌تواند از سوراخ پرده حرکت کند و به طرف تخمک زن برود و باعث بارداری شود. ‌در این موارد زن با پرده سالم باردار می‌شود. ورزش‌هایی مانند سوارکاری، دو، پرش و شنا هرگز باعث پاره شدن پرده دختر نمی‌شوند مگر اینکه وی طی حادثه‌ای و در هنگام بازی، سقوط کند و در همان زمان جسمی نوک تیز به پرده اصابت کند و موجب پارگی آن شود. ‌

ادامه مطلب...

برچسب‌ها: Hymen

[ چهارشنبه 93/7/2 ] [ 8:55 عصر ] [ ]
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت