سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

یک آنکولوژیست توصیه کرد: به منظور پیگشیری از بروز سرطان روده بزرگ از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید.

دکتر اعظم السادات هاشمی در گفت و گو با خبرنگار وب دا تصریح کرد: از مهمترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده، رژیم غذایی پر فیبر و انجام تمرینات ورزشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: می توان با چند دقیقه جنب و جوش در روز و یا هفته ای 3 بار پیاده روی به سلامتی روده ها کمک کرد.

دکتر هاشمی با تاکید بر مصرف میوه و سبزی به منظور پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ گفت: به منظور سلامتی روده ها علاوه بر خوردن سبزی و میوه خام می توان از سبزی و یا میوه پخته شده،‌ خشک شده و یا فریز شده نیز استفاده کرد. البته عمل پختن باید در حداقل زمان ممکن و با آب و حرارت کم انجام شود.

وی اضافه کرد: سبزیجات برگ سبز، مانند اسفناج، کلم و کاهو نیز بسیار مفید هستند.

این آنکولوژیست با بیان این که اگر سرطان روده در مراحل اولیه، تشخیص داده شود تا 90 درصد قابل درمان است تصریح کرد: استفاده از روش های غربالگری معمول در بیمارانی که هرگونه فاکتور خطری داشته باشند یا اینکه علائم مذکور را داشته باشند توصیه می‌شود.

وی در ادامه افزود: از جمله روش های تشخیصی که برای غربالگری این سرطان مورد استفاده قرار می گیرد به آزمایش و معاینه راست روده (رکتوم) می توان اشاره کرد که در این آزمایش در صورت وجود مواد در داخل راست روده آنها را از نظر آغشته بودن با خون مورد بررسی قرار می دهند.

دکتر هاشمی پروکتوسکوپی را از دیگر روشهای تشخصی عنوان کرد و گفت: در این روش از طریق دستگاههای خاصی بصورت مستقیم داخل راست روده و قسمت‌های تحتانی روده بزرگ مورد مشاهده قرار می گیرد. از طریق این روش نیمی از سرطانها قابل تشخیص هستند. در این روش ممکن است بیمار احساس فشار کند اما دردی را احساس نخواهد کرد.

دکتر هاشمی با اشاره به روش تشخیصی کولونوسکوپی خاطرنشان کرد: به کمک این روش با ابزارهای خاصی، مشاهده کلی روده بزرگ و راست روده ممکن می‌شود. در این حالت نیز فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکر شد: در صورت وجود هرگونه توده در طول این قسمت‌ها نیاز به عمل بیوپسی می باشد که در این عمل نمونه برداری از توده صورت گرفته و توده از نظر وجود بافت یا سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد.


[ سه شنبه 92/12/20 ] [ 8:47 صبح ] [ ]
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت