سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

حتما تا کنون شنیده اید که فلان کس دستش سبک است یا فلان کس دستش سنگین است . امروز با هم در مورد یک تکنیک ساده صحبت میکنیم .

 همانطور که میدانید گیرنده های درد در بدن بوسیله گیرنده های فشار بلاک میشوند . همان مکانیسمی که باعث میشود وقتی جایی از بدن درد میگیرد با اندکی مالش دادن ( تحریک گیرنده های فشار ) حس درد بلوک میشود .


 حال برای تزریق ، محل مناسب را در مرکز یک چهارم فوقانی خارجی باسن با الکل 70 ضد عفونی کنید ، بسته به اندازه ویال و سن بیمار قسمتی از ماهیچه را به اندازه یک پرتغال ، یا برای تزریق کوچک و اطفال به اندازه یک زردآلو و بصورت عمقی بین انگشتان شست از یک طرف و اشاره و سبابه از سمت دیگر بگیرید و فشار دهید ، سرنگ هواگیری شده و آماده را با سرعت زیاد به عمق ماهیچه وارد کنید ، با همان یک دستی که سوزن را وارد کردید آسپیره کنید ، اگر مطمین شدید که در رگ نیست ، شروع به تخلیه کنید و همزمان با خالی شدن سیلندر سرنگ کم کم فشار انگشتان دست دیگر را بر پرتغالی ( ماهیچه ) که در بین انگشتان گرفته اید کم کنید ، بطوری که در پایان تزریق ، ماهیچه کاملا رها شده باشد .پنبه را کنار سر سوزن قرار دهید و سوزن را از ماهیچه خارج کنید و پنبه را در محل با ملایمت فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید .


 با این روش ، چون ماهیچه بین انگشتان شما در فشار است حس درد بلوک میشود و ورود پر سرعت سوزن حس نمیشود . همزمان با تخلیه ، با کم کردن فشار بر ماهیچه فضای داخلی برای ورود دارد جا باز میکند و با پایان تزریق ماهیچه رها شده است.


 نکات : 

 برای پنیسیلین از سوزن بزرک استفاده کنید و سریع بعد از حل شدن تزریق کنید . این پودر زود سفت میشود و سوزن را مسدود میکند .اگر گیر کرد باید خارج کنید ،اندکی آب مقطر به ان اضافه کنید و سر سوزن را عوض کنید .

 آمپول ها را مخلوط نکنید .

 زیر بیست و پنج سال دیکلوفناک نزنید ، پیروکسیکام کمتر فلج شل میدهد . آنرا هم به زیر هجده سال نزنید..

 در زنان حامله لیدوکایین نزنید ، برای بقیه میشود نیم سی سی محلول دو درصد با آمپولهای پودری مخلوط کرد.

 کورتون ها در حاملگی ممنوع هستند بجز هیدرو کرورتیزون و پردنیزولون ، که دومی بخاطر اثر طولانی و دیابت حاملگی و ادم و فشارخون حاملگی تجویز نمیشود مگر در شرایط خاص !

 دگزامتازون و همه استرویید ها باعث افزایش فشار خون و قند خون میشوند ، دقت کنید در بیمار مستعد میتواند باعث سکته مغزی یا کمای دیابتی شود .

 دیکلوفناک با بسیاری از دارو ها رسوب میدهد و باید جدا در طرف دیگر زده شود.

 هیوسین در خیلی ها طپش شدید و حتی ایست قلبی میدهد ، عوارض دیسیکلومین کمتر است.

 پلازیل باعث عوارض اکستراپیرامیدال ( چشم و گردن قفل به بالا ) میشود . ویال کامل برای آدم شست کیلویی است (2سی سی ) برای کودک با سرنگ انسولین تقسیم کنید .پادزهر آن بیپریدین تزریقی است و اگر خواستید برایتان توضیح میدهم.



برچسب‌ها: تزریق عضلانی
[ سه شنبه 93/1/26 ] [ 5:36 صبح ] [ ]
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت