سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

خبرگزاری ایسنا: داروهایی که با تلاش دانش پزشکی برای مقابله با بیماری‌ها تولید می‌شوند اگر بدون مشورت پزشک در ترکیب باهم مصرف شوند، گاهی به معجونی سمی و کشنده تبدیل خواهند شد.

بسیاری از افراد به ویژه سالمندان که به دلیل ابتلا به ناراحتی‌ها و بیماری‌های مختلف به چندین پزشک مراجعه می‌کنند و ناچار به مصرف داروهای متعدد هستند اگر پیش از مصرف داروهای تجویزی با پزشک مشورت نکرده و در مصرف صحیح آنها اهمال کنند ممکن است جان خود را به طور جدی به خطر بیاندازند چراکه تداخل دارویی پیامدهای خطرناکی دارد و گاهی اوقات حتی می‌تواند جان بیمار را تهدید کند.

دکتر «لئونارد پائولوزی»، کارشناس بیماری‌های واگیردار در این رابطه می‌گوید: بیماران باید از ترکیب‌های سمی احتمالی ناشی از مصرف همزمان برخی داروها آگاه باشند و پیش از مصرف همزمان چند دارو با پزشک مشورت کنند.

[ دوشنبه 93/2/22 ] [ 5:54 عصر ] [ ]

 

 

 

 

همشهری آنلاین: مصرف سوسیس و کالباس به‌دلیل افزایش جمعیت جوان و بالارفتن ساعات اشتغال به‌کار افراد در کشور به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است.

این میزان افزایش در سال‌های اخیر بسیار نگران‌کننده شده است به‌طوری که مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بارها نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده بودند. به گفته دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، مباحث بهداشتی مشکل اصلی فرآورده‌های پروتئینی (سوسیس و کالباس) نیست بلکه مشکل اصلی آن است که تغذیه جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می‌زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است.

سرانه مصرف

سرانه مصرف سوسیس و کالباس در اروپا 64 و در ایران 4 کیلوگرم در سال است اما به‌دلیل جوان بودن جمعیت کشور و همچنین سرعت و سهولت تهیه این فرآورده‌ها، مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

                                                                                                    ادامه مطلب...

[ جمعه 93/2/19 ] [ 9:40 صبح ] [ ]

 

متادون چیست؟
متادون متعلق به گروهی از مواد به نام شبه افیون‌هاست. شبه افیون‌ها موادی با ساختار شیمیائی و عملکردی شبیه به مورفین هستند ( طبیعی و صناعی )، یکی از زیر گروههای شبه افیون‌ها خانواده مواد افیونی است که شامل داروهای تسکین دهنده درد عصبی مرکزی طبقه بندی می‌شوند بدین صورت که کارکرد آنها به عنوان کاهش فعالیت این سیستم است. الکل،‌کانابیس، بنز و دیازپین‌ها ( شامل دیازپام، لورازپام و...) موارد دیگری از داروهای مضعف هستند. متادون به صورت صناعی ساخته می‌شود و به عنوان جانشینی برای درمان افراد و ابسته به هروئین و سایر شبه افیون‌ها به کار می‌رود. طول مدت اثر آن بسیار طولانی تر از هروئین است به طوری که مدت اثر یک دوز واحد آن تقریباً 24 ساعت است درحالیکه درمورد هروئین ممکن است فقط 2 ساعت باشد. در یک برنامة درمانی معمولاً متادون به صورت محلولی در آب میوه تجویز می‌گردد.

                                                                                                    ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 93/2/18 ] [ 9:14 صبح ] [ ]

سلامت > بیماری- پوکی استخوان یک بیماری شایع استخوانی است که در آن توده استخوانی به‌تدریج از بین می‌رود و بدون آنکه علامت خاصی ایجاد کند، ممکن است با یک شکستگی در یکی از استخوان‌های بدن(مهره‌ها، لگن، مچ پا یا دست) آشکار شود.

ساختمان استخوان به‌طور عمده از یک ماده پروتئینی به نام کلاژن و یک ماده معدنی به نام فسفات کلسیم تشکیل شده است. در سن 30-25سالگی افراد به حداکثر توده استخوانی خود دست پیدا می‌کنند. از این پس باگذشت زمان و افزایش سن در یک فرد سالم با تغذیه کافی هر ساله حدود چهار درصد از بافت استخوانی کاسته می‌شود، بدون اینکه مشکل پوکی استخوان به‌وجودآید. اگر این جریان طبیعی سریع‌تر اتفاق افتد، پوکی استخوان ایجاد می‌شود.

                                                                                                       ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 93/2/17 ] [ 8:54 صبح ] [ ]
[ سه شنبه 93/2/16 ] [ 1:47 عصر ] [ ]






کلیه ها دو جسم لوبیایی شکل هستند که به جدار خلفی شکم چسبیده اند و توسط صفاق جداری پوشیده شده اند. وزن هر کلیه به طور متوسط gr135 است.
ابعاد کلیه :
cm 11 طول ، cm 6 عرض ، cm 3 ضخامت
کلیه از نظر موقعیت توپوگرافی در نواحی هایپوکندر ، اپی گاستر ، umbilical و لومبار قرار گرفته است.
محور طولی که از کلیه عبور می کند به موازات محور طولی عضله ی پسواس ماژور است. بر همین اساس کلیه ها به صورت مایل قرار گرفته اند طوریکه قطب های فوقانی آن به هم نزدیک تر وقطب های تحتانی آن از هم دورتر می مانند.

                                                                                                  ادامه مطلب...

برچسب‌ها: آناتومی کلیه

[ سه شنبه 93/2/16 ] [ 9:36 صبح ] [ ]




مجله سیب سبز: این تبلیغات همه‌جا پیش چشم هستند؛ پشت شیشه عطاری‌ها یا در سایت‌های اینترنتی و زیرنویس برنامه‌های ماهواره‌ای: «ترک اعتیاد با مواد گیاهی و کاملا بی خطر!»،«بدون خماری و ضعف، خیلی راحت ترک کنید!» و ... اما اخیرا سازمان پزشکی قانونی خبری منتشر کرده مبنی براینکه تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف داروهای غیرمجاز ترک اعتیاد رو به افزایش است و جوانان بسیاری جان خود را اینگونه از دست داده‌اند. اما چرا این داروها باعث مرگ می‌شوند؟ با هم نظر متخصصان را می‌خوانیم.

ترامادول داروی ترک اعتیاد نیست!

ترامادول اصلا برای ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود و مصرف خودسرانه آن ممکن است باعث اعتیاد، تشنج‌های مکرر و از بین رفتن حافظه کوتاه مدت و هوش فرد شود. اما درمقابل آن، قرص ترک اعتیاد بوپرنورفین اثر دارویی بالایی دارد و حتی قوی‌تر از متادون عمل می‌کند. درعین حال عوارض کبدی و کلیوی آن نیز خیلی خفیف‌تر از متادون است. با این حال بوپرنورفین فقط در عده خاصی جواب می‌دهد. افرادی هستند که بعد از مصرف این قرص برای طولانی‌مدت‌ دچار سردردهای مداوم می‌شوند. همچنین کسانی که دوست دارند حالت نشئگی را تجربه کنند با این قرص نمی‌توانند نشئه شوند. این قرص فقط برای ترک است و بلافاصله بعد از 20 روز مصرف آن می‌بینیم که بدن دستور می‌دهد دوز باید پایین بیاید. در طول روز بیشتر از 8 دوز نمی‌توان از آن استفاده کرد و حدود 3 ماه طول می‌کشد تا با آن، بیمار ترک کند. این دارو عوارض مرگبار ندارد مگر اینکه همراه با داروها یا مواد مخدر دیگر خورده شود. متادون نیز در طول روز دوز و سقف خاصی دارد و چون قدرت نشئگی بسیار بالاست برخی افراد برای تجربه بیشتر این نشئگی دوز دارو را بالا می‌برند و متاسفانه دچار قطع تنفس می‌شوند.

[ دوشنبه 93/2/15 ] [ 4:1 عصر ] [ ]

پارامترهای اصلی جهت تفسیر گازهای خون شریانی

علاوه بر PaO2 و O2 Sat، سایر مقادیر لازم برای تفسیر اختلالات اسید و باز شامل PH، PaCO2، HCO3، Base Excess (BE)، Total CO2 Conent ، BD و Anion Gap است.

PH

PH طبیعی خون بین 7.35 تا 7.45 است. PH بالاتر از 7.45 آلکالمی و PH زیر 7.35 اسیدمی گفته میشود. بطور متوسط میزان آن 7.40 در نظر گرفته می شود.

PaCO2

نمایانگر میزان دی اکسید کربن موجود در خون شریانی است. میزان طبیعی آن 35-45 میلی متر جیوه است. افزایش بیش از 45 mmHg اسیدوز تنفسی و کاهش آن از 35mmHg آلکالوز تنفسی نامیده می شود.pao2 در افراد بالای 60 سال وکودکان زیر 7 سال وابسته به سن می باشد.

محاسبه تقریبی در افراد بالای 60 سال=pao2 80  - تعداد سال های بیشتر از 60

و در کودکان زیر 7 سال که در سطح دریا نفس می کشند محدوده طبیعی 40-70 میلی متر جیوه می باشد.

 

HCO3

میزان طبیعی یون بیکربنات بین 22 تا 26 میلی اکی والان در لیتر است. افزایش آن از26 میلی اکی والان در لیتر بیانگر آلکالوز متابولیک و کاهش آن از 22 میلی اکی والان درلیتر بیانگر اسیدوز متابولیک است.

افزایش باز (Base Excess) (BE)

در شرایطی که PaCO2 در حرارت 37 درجه سانتیگراد، معادل 40 mmHg بوده و کمبود اکسیژن نیز وجود نداشته باشد، BE به مقدار اسید یا بازی اطلاق می گردد که برای حفظ PH در حد طبیعی و نیز حفظ بیکربنات به میزان 24 میلی اکی والان در لیتر مورد نیاز است. مقدار طبیعی BE بین 2+ و2- متغییر بوده و بر حسب میلی اکی والان در لیتر بیان می شود. افزایش BE از 2+ نمایانگر احتباس باز غیر فرار و یا به عبارت دیگر آلکالوز متابولیک و کاهش BE از 2- نمایانگر احتباس اسید غیر فرار و یا به عبارت دیگر اسیدوز متابولیک است.

باز بافری (Buffer Base) (BB)

یک معیار تشخیصی برای تغییرات متابولیک اسید و باز است. BB حاصل جمع آنیونهای پلاسما یعنی بیکربنات، پروتئین، هموگلوبین و فسفاتها بوده و مقدار آن معادل 42 میلی مول در لیتر است (BB = BE +42). از آنجا که BE پلاسما در حال تعادل تقریبا برابر با صفر است، BB = 42 خواهد بود که در صورت آلکالوز متابولیک مقدار آن افزایش یافته و در صورت اسیدوز متابولیک، از میزان آن کاسته می شود. تغییرات CO2 شریانی بر BB بی تاثیر می باشد.


ادامه مطلب...

برچسب‌ها: تفسیر گازهای خون شریانی

[ جمعه 93/2/12 ] [ 10:36 صبح ] [ ]

بیماری استئوآرتریت یکی از دلائل اصلی از دست دادن شغل و ناتوانی های حرکتی است.آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری التهاب مفاصل است. این بیماری سبب تخریب، التهاب، درد و تورم مفاصل می شود. اولین قسمتی که در آرتروز آسیب می بیند غضروف ها هستند. بعد از تخریب غضروف، استخوانهای مجاور نیز دچار ضایعه می گردند. آرتروز، بیشتر مفاصل تحت فشار از جمله مفصل زانو، لگن و کمر را درگیر می کند و مفاصل مچ، آرنج و شانه کمتر درگیر می شوند. بر اساس آخرین اخبار، اگرچه آرتروز بیماری سالمندان است، اما به علت تغییر شیوه زندگی در کمین جوانان نیز هست.  اگر با مشکلاتی چون خشکی صبحگاهی مفاصل، کاهش انعطاف پذیری مفاصل، احساس غژغژ یا صدا در مفصل، درد در مفاصل و تغییر شکل مفاصل مواجه هستید، در گروه مبتلایان به آرتروز قرار میگیرید. شیوع آرتروز در بین خانم ها بیشتر از آقایان است. این بیماری در زنان در حوالی دوره یائسگی و یا بعد از آن رخ می دهد.

علاج واقعه قبل و بعد از وقوع!
برای پیشگیری از آرتروز باید تمام نکات مرتبط با سبک زندگی سالم را رعایت کرد. این نکات عبارتند از رژیم غذایی سالم و مصرف سبزیجات و میوه ها و ماهی و ورزش مداوم.  اما در صورت ابتلا به آرتروز باید راه های درمانی را پیش گرفت. داروهای مورد استفاده در پزشکی معمولا داروهای ضد التهاب هستند. هرچند این داروها عامل درد را از بافت خارج می کنند اما علت ریشه ای مشکل را مورد هدف قرار نمی دهند. برای درمان آرتروز علاوه بر درمان های دارویی میتوان ترکیباتی را که در ساخت غضروف نقش دارند به صورت خوراکی مصرف نمود.  گلوکزامین، کندروئیتین سولفات و متیل سولفونیل متان ، ترکیباتی هستند که در ساختمان غضروف وجود دارند. نکته جالب توجه این است که کندروئیتین سولفات در هیچ منبع غذایی وجود ندارد. به همین علت دریافت مکمل خوراکی آن ضرورت بیشتری می یابد. مطالعات نشان می دهد که گلوکزآمین توانایی کاهش درد در آرتروز را دارد. همچنین متخصصین بر پایه مطالعات اخیر معتقدند که گلوکزآمین برای اولین بار در بازسازی و ترمیم ساختمان مفاصل و رشد مجدد بافت غضروفی مفید واقع شده است. کندروئیتین سولفات در هنگام پرش ها و فشار بر مفاصل از به هم ساییدگی استخوان ها جلوگیری می کند. این ترکیب جهت ساخت کلاژن که ترکیبی ضروری برای استحکام بافت مفصلی است، ضرورت دارد. همچنین دارای نقش ضدالتهابی است. ماده ضروری دیگر جهت سلامت مفاصل متیل سولفونیل متان یا MSM است. متیل سولفونیل متان منبع مهم تامین گوگرد در مفاصل است و علاوه بر کاهش درد دارای اثرات ضد التهابی بر مفاصل است.

 

ادامه مطلب...

برچسب‌ها: آرتروز،

[ پنج شنبه 93/2/11 ] [ 9:18 صبح ] [ ]


لکه بینی یا خونریزی در زمان بارداری به خصوص در سه ماهه اول امری عادی است و معمولا هم دلیل خاصی ندارد. اما به دلیل اینکه بعضی مواقع این خونریزی ها شدید است، بنابراین شناخت علت آن و مراجعه به پزشک در حفظ سلامت مادر و جنین ضروری به نظر می رسد.


لکه‌بینی بارداری
خونریزی در سه ماهه اول بارداری
حدود 20 درصد از بانوان در سه ماهه اول بارداری و در طول 12 هفته اول، نشانه هایی از لکه بینی مشاهده می کنند که دلایل آن عبارتند از:

ادامه مطلب...

برچسب‌ها: بارداری

[ چهارشنبه 93/2/10 ] [ 8:32 صبح ] [ ]
<      1   2   3      >
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت