سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستاری دانشگاه آزاد آباده (پرستاری و سلامت)
لینک دوستان

مجله سیب سبز: این روزها آلودگی هوا به یکی از دردسرهای روزمره ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است. بسیاری از خانوادهها که مجبورند در روزهای آلوده از منزل خارج شوند در جستوجوی راهی هستند تا بتوانند عوارض ناشی از تنفس هوای آلوده را به حداقل برسانند. محققان دانشگاه هاروارد این مسیر را برای آنها کوتاه کردند. آنها به مخاطبان خود توضیح دادند چگونه با اصلاح رژیم غذایی میتوانند از عوارض ناشی از تنفس هوای آلوده در شهرهای شلوغ پیشگیری کنند.

روزهای آلوده هویج بخورید

به تازگی در تحقیقی که از سوی دانشگاه هاروارد درباره چگونگی پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه مطرح شده، آمده است که مصرف هویج میتواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل ملاحظهای کاهش دهد. این محققان اشاره میکنند که وجود میزان بالای بتاکاروتین که یک آنتیاکسیدان قوی است به بدن کمک میکند تا مقاومت بیشتری در برابر تخریب سلولی داشته باشد و روند تخریب و از بین رفتن سلولها در بدن را کند کند، افرادی که در هفته 6 عدد هویج در برنامه غذایی خود بگنجانند در مقایسه با افرادی که در طول هفته یک عدد هویج مصرف میکنند سلامت بیشتری در هوای آلوده خواهند داشت و به این ترتیب میتوانند در برابر ابتلا به سرطان ریه و اختلالهای تنفسی مقاومت بیشتری نشان دهند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در خود به حداقل برسانند.


بیماریهای قلبی را مهار کنید

یکی دیگر از فواید گنجاندن هویج در برنامه و رژیم غذایی وجود مقدار قابل ملاحظهای کاروتینوئید در هویج تازه است که میتواند خطر ابتلا به بیماریها و نارساییهای قلبی را کاهش دهد. فاکتور دیگری که محققان را در این زمینه امیدوارتر میکند وجود بتاکاروتین و آلفا کاروتین و لوتئین در هویج است که علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی میتواند میزان کلسترول خون بدن را کنترل کند و احتمال ابتلا به کلسترول بد و بالا را در افراد مستعد یا افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری در آنها وجود دارد به حداقل برساند.

چرا باید این چیپس را بخورید

اگر میخواهید از امروز برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه خود و خانوادهتان اقدام کنید بهترین راه آن است که مصرف چیپس هویج را جایگزین مصرف انواع و اقسام چیپس و تنقلات کنید. کافی است دست به کار شوید و سراغ هویجهای داخل یخچال بروید. هویجها را با کمک چاقو به قطعههای ورقهای ظریف و باریک ببرید و درون سینی فر به مدت 15 دقیقه با حرارت 130 درجه سانتیگراد بگذارید. پس از آماده شدن چیپس هویج آن را خنک کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

تجربه یک مبتلا به سرطان

«آن کامرون» را این روزها به عنوان یک نویسنده فعال و موفق میشناسند. او در حال حاضر مشغول نگارش دومین جلد از کتاب خاطراتش است. خاطراتی که در آن از مبارزه و مقاومت در برابر دو بیماری خطرناک و بزرگ میگوید. کامرون در نخستین کتابش خاطراتش را درباره روزها و شبهایی که در برابر بیماری سرطان روده جنگید به رشته تحریر در آورده و در دومین جلد از کتابش درباره ابتلایش به سرطان ریه، درست در زمانی که تصور میکرد سرطان روده را پشتسر گذاشته با مخاطبانش صحبت میکند. او در کتابش برای مردم نوشته است که بعد از شیمیدرمانی و رادیوتراپیهای متعدد و رعایت رژیم غذایی خاص برای درمان سرطان روده توان تحمل دوباره این مراحل برای بهبود سرطان ریه را نداشته بنابراین به فکر راهی متفاوت برای درمانش میافتد و آن استفاده از هویج در کنار روند درمانیاش است.

 او در کتابش نوشته وقتی با خواص هویج آشنا شدم با مشاوره پزشکم تصمیم گرفتم رژیم غذایی و درمانیام را با تمرکز بر مصرف هویج و آب آن آغاز کنم. در آن روزها روزانه 3 کیلو آب هویج تازه میخوردم و این رژیم را به مدت 3 ماه ادامه دادم. باور کردنی نبود با این شرایط موفق شدم سرطان ریه را هم پشتسر بگذارم.

البته تنها شانسم این بود که پزشکم ابتلا به سرطان ریه را در روزهای اولیه آن تشخیص داد و این مسئله موجب موفقیتم شد. کامرون حالا در کتابش درباره شیوههای پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و سرطان روده با کمک هویج و رژیم غذایی صحبت میکند.


[ پنج شنبه 92/12/15 ] [ 10:3 صبح ] [ ]

سلامت: این غذاهای رستورانی، شامل انواع غذاهای سنتی، فست‌فودها یا حتی غذاهای بیرون‌بر رستوران‌ها هم می‌شود که اتفاقا این غذاهای بیرون‌بر به‌دلیل قیمت پایین‌ترشان، طرفداران بیشتری هم دارند. همیشه شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که زیاده‌روی در مصرف غذاهای رستورانی و آماده، سلامتمان را به خطر می‌اندازد؛ اما چه خطری؟ دکتر زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه و رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در «دیدبان تغذیه» این شماره به این سوال مهم پاسخ می‌دهد. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 92/12/14 ] [ 9:15 صبح ] [ ]

هدف از تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات

  • انعکاس دهنده مراقبت های ارائه شده به بیمار
  • نشان دهنده نتایج مراقبت و درمان
  • تسهیل کننده برنامه ریزی مداوم و مراقبت بیمار
  • کمک به تبادل اطلاعات در مورد وضعیت بیمار ، درمان ها و مراقبت در بین اعضای تیم بهداشتی – درمانی
  • درواقع مدارک پزشکی یا پرونده بیمار بعنوان یک گواه درد دادگاه در مقابل دعاوی بیماران از پرسنل و بیمارستان ، معتبر و قابل قبول است و باعث مصونیت حرفه ای می شود. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 92/12/13 ] [ 4:31 عصر ] [ ]

صداهای قلب

 

صداهای طبیعی قلب یعنی صدای اول و دوم عمدتا در اثر بسته شدن دریچه های قلب شنیده می شود . فاصله بین صدای اول و دوم با زمان سیستول قلب مطابقت دارد و این زمان به طور طبیعی کوتاهتر از زمان بین صدای دوم و اولدیاستول) است . اگر سرعت طربان قلب افزایش یابد ، زمان دیاستول کوتاه می شود .

در شرایط فیزیولوژیک در فواصل سیستول و دیاستول سکوت وجود دارد . در بیماری های  بطنی ممکن است به وجود صدای اضافی در زمان سیستول و دیاستول پی برد که آنها را صداهای گالوپ اسنپ ( Snap Gallup )و کلیک ( Click )می نامند . تنگی قابل ملاحضه دریچه ، زمانی که دریچه باید باز باشد و باز ماندن شکاف دریچه ، وقتی باید بسته باشد ، باعث ایجاد صداهایی می شود که آنها را سوفل ( Murmur ) می نامند .

 

 

 

1-صدای اول قلب  :(S1 ) مربوط به بسته شدن دریچه میترال و تریکوسپید است. این صدا شروع سیستول را مشخص می کند. به صورت صدای زیر بوده و با دیافراگم گوشی در نوک قلب (کانون میترال) و کنار تحتانی استرنوم بهتر شنیده می شود. همزمان با نبض کاروتید و اپیکال است. مدت این صدا0/14 - 0/1ثانیه است. S1 از نظر قواعد صدا بصورت لاب یا پوم شنیده می شود. در تنگی و نارسایی دریچه میترال، افزایش BP، پرکاری تیروئیدی، و ورزش قوی، S1 ضعیف شنیده می شود.

 

 

2-صدای دوم قلب (S2): مربوط به بسته شدن دریچه های ریوی و آئورت است. صدای زیر بوده و با دیافراگم گوشی در قاعده قلب بهتر شنیده می شود. از نظر قواعد صدا به صورت داپ یا تَ شنیده می شود. S2 انتهای سیستول و شروع دیاستول (مرحله پر شدن بطنها) را نشان می دهد. مدت S2 حدود 0/11 ثانیه است.

 

 

3- صدای سوم قلب (S3) یا گالوپ دیاستولیک بطنی: در ابتدای دیاستول و با انبساط بطن، خون از دهلیز روی خون باقیمانده بطن ریخته شده و صدای مخصوصی به صورت بم شنیده می شود. این صدا با قسمت بل گوشی در نوک قلب در حالیکه مددجو در وضعیت مایل به چپ قرار دارد بهتر شنیده می شود. مدت این صدا کمتر از 0/20 ثانیه است. از نظر قواعد صدا به صورت پوم، تَ تَ شنیده می شود.

 


4- صدای چهارم قلب (S4) یا گالوپ دیاستولیک دهلیزی: ناشی از انقباض دهلیز در انتهای دیاستول و قبل از سیستول می باشد که از این جهت صدای پره سستول هم گفته می شود. این صدا قبل از صدای S1، به صورت بم، و با بل گوشی در قاعده قلب وقتی که مددجو در وضعیت درازکش به پشت و کمی مایل به چپ قرار می گیرد بهتر شنیده می شود. از نظر قواعد صدا به صورت تَ تَ، پوم شنیده می شود. در افراد بالای 50 سال بطور طبیعی شنیده می شود ولی در افراد کمتر از این سن نباید شنیده شود. این صدا معمولا در MI (بطور گذرا)، هیپرتروفی و فیبروز بطنی، کاردیومیوپاتی، و هیپرتانسیون شنیده می شود.

 

 

 

سوفل ها ( Murmur ) : سوفل ها ارتعاشات قابل شنیدن بوده که طولانی تر از صداهای طبیعی قلب می باشد و به علت جریان گردابی خون از مجاری یا دریچه های غیر طبیعی شنیده می شوند. این جریان متلاطم خون در قلب و عروق بزرگ تیجاد لرزش نموده که بصورت صدای وزیدن باید یا Pow شنیده می شود.

 

 

سوفل ها بوسیله عوامل زیر ایجاد می شوند:

 

  - افزایش سرعت قلب یا سرعت جریان خون

   - عبور خون از دریچه تنگ ( مثلا در تنگی دریچه آئورت)

   - عبور جریان خون از دریچه نارسا (مثلا در نارسایی دریچه میترال)

  - عبور خون از دریچه غیر طبیعی (مثلا در دو لتی بودن دریچه آئورت)

  - عبور خون از مجاری غیر طبیعی (مثلا در ASD، VSD، و PDA)

  - عبور خون از مجرای تنگ (مثلا در تنگی شریان کاروتید یا شریان کلیه، سوفل شریانی ]بروئی[ شنیده می شود)

  - عبور خون از محل تنگ به محل گشاد (مثلا در فیستول شریانی – وریدی)

 

بررسی سوفل ها:سوفل ها باید از نظر محل ایجاد سوفل (کانون میترال یا تریکوسپید)، شدت، زمان )سیستول یا دیاستول)، شکل و تغییرات (کرشندو و یا دی کرشندو)، انتشار (مثلا به زیر بغل یا گردن)، کیفیت (ورزشی و یا غیره) و فرکانس (بهتر شنیده شدن با بل یا دیافراگم) بررسی شوند.

 

 

صداهای دیگر پاتولوژیک:

 

1-       اسنپ باز شدن (Open Snape): در تنگی دریچه میترال، در هنگام باز شدن دریچه در ابتدای دیاستول شنیده می شود.

 

2-       رامبل دیاستولیک (Rambel Diastolic): معمولا در تنگی دریچه میترال، بعد از صدای Open Snap و باز شدن دریچه میترال و موقع ریزش خون، صدای دیگری بنام رامبل دیاستولیک شنیده می شود.

 

3-       کلیک میدسیستولیک (Click Midsystolic): صدای اختصاصی در پرولاپس دریچه میترال بوده و به صورت صداری تق مانند در وسط سیستول شنیده می شود.

 

4-       کلیکهای تخلیه ای (Ejection Clicks): صدای حین تخلیه خون از بطن می باشد. در تنگی دریچه آئورت، در حین تخلیه خون از بطن به آئورت در مرحله سیستول شنیده می شود.

 

5-       صدای مالشی پریکارد (Friction Rub): در موارد التهاب پریکارد شنیده می شود. شبیه به صدای مالش دو لایه چرم است. در حالت نشسته و خمیده بهتر شنیده می شود./


[ سه شنبه 92/12/13 ] [ 8:21 صبح ] [ ]
[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 6:48 عصر ] [ ]

 

دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که کلسیم موجود در لبنیات در باز شدن عروق و کاهش فشار خون نقش دارد.

ماست از هند باستان شناخته شده است. در هند باستان مخلوط ماست و عسل را غذای روحانی می‌نامیدند.
 ماست دارای سه نوع کم‌چرب، با چربی متوسط و پرچرب می‌باشد که یک لیوان 240 سی‌سی ماست حاوی 12 گرم پروتئین، 15گرم کربوهیدرات و 300-280 میلی‌گرم کلسیم می‌باشد. ویتامین B12 , B2 ، پتاسیم و منیزیم در ماست فراوان است.

1- پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)

مصرف کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کلسیم در تمامی سنین در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین D جذب کلسیم را بالا می‌برد. برای دارا بودن استخوان‌های محکم روزانه 800 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم لازم است که سه لیوان ماست آن را تأمین می‌کند. امروزه بسیاری از انواع ماست‌ها با ویتامین D غنی شده است، روزانه IU 400 ویتامین D برای جذب کلسیم لازم می‌باشد.

2- کاهش خطر فشار خون بالا

در تحقیقات اخیری که در دانشگاه مادرید اسپانیا بر روی 5000 نفر انجام شد 50 درصد خطر فشار خون بالا در افرادی که روزانه 3-2 سهم ماست کم‌چرب مصرف می‌کردند کاهش پیدا کرد؛ دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که کلسیم موجود در لبنیات در باز شدن عروق و کاهش فشار خون نقش دارد.

3- بهبود سیستم گوارش

ماست به بهبود مشکلات گوارشی زیر کمک می‌کند:
عدم تحمل لاکتوز؛ در حالی که 8 درصد جمعیت جهان نسبت به شیر حساس هستند، پژوهشگران اعلام کرده‌اند که شیر دارای لاکتوز و پروتئین کازئین است که افراد به آن آلرژی دارند و در ماست این دو عامل به مقدار حداقل وجود دارد، در صورتی که یک لیوان ماست، همان مقدار پروتئین و کلسیم را به افراد می‌رساند.
یبوست؛ ماست به دلیل دارا بودن پروبیوتیک‌ها فعالیت روده را افزایش داده و از یبوست جلوگیری می‌کند.
سرطان روده؛ هنگامی که فعالیت روده افزایش یابد و مدفوع در روده تجمع پیدا نکند تا مواد سمی و رادیکال‌های آزاد ایجاد شود، خطر ابتلا به سرطان روده کاهش می‌یابد.
عفونت پیلوری معده؛ ماست اسید معده را معتدل کرده و سوزش معده را که باکتری هلیکو‌باکتر‌پیلوری ایجاد می‌کند کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات اخیر در تایوان ماست به دلیل دارا بودن لاکتوباسیلوس در درمان عفونت هلیکوباکتر مفید می‌باشد و خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.

4- کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان

کاندیدا (Candida) سبب عفونت دستگاه تناسلی می‌گردد و بیماری بسیار شایع در زنان است.
PH مناسب دستگاه تناسلی حدود 5/4- 4 می‌باشد. در افراد دارای کاندیدا PH حدود 6 می‌باشد. در تحقیقات اخیر افرادی که روزانه یک لیوان ماست به مدت یک ماه مصرف کردند، PH دستگاه تناسلی از 6 به 4 رسیده و عفونت کاندیدا در آنها به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.

5- ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن


یک لیوان ماست با چربی متوسط حاوی 130کیلوکالری انرژی می‌باشد. در تحقیقات اخیر بر روی دو گروه 15 نفری از افراد، میان وعده‌های حاوی مقدار یکسان 130 کیلوکالری (یک لیوان ماست و انواع آبمیوه) به افراد داده شده است. در افرادی که ماست را میان‌وعده خود انتخاب کردند در وعده غذایی اصلی خود به میزان کمتری ماده غذایی مصرف کردند؛ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که ماست احساس سیری را در افراد افزایش می‌دهد. همچنین کلسیم موجود در شیر و ماست سبب افزایش متابولیسم شده و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد و در درازمدت سبب کاهش وزن بدن می‌گردد.

وجود پروبیوتیک‌ها در ماست‌های غنی شده
پروبیوتیک‌ها‌ یک سری موجودات ریز و زنده هستند که در روده‌ها باعث توازن میکروبی می‌شوند و برای سیستم گوارش بسیار مفید می‌باشند. مصرف پروبیوتیک‌ها ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، در تحقیقات اخیر نشان داده شده است اگر مادران باردار 6 ماه ماست‌های حاوی پروبیوتیک مصرف کنند نوزادان دچار اگزمای پوستی نمی‌شوند. پروبیوتیک‌ها مانع رشد باکتری‌های مضر روده می‌شوند و در ساخت ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه نقش دارند و عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهند و نقش درمانی در پیشگیری از مشکلات گوارشی دارند.

در انتها لازم به ذکر است که متخصصین تغذیه روزانه 3 لیوان لبنیات را در سبد غذایی توصیه می‌کنند که حتما یک لیوان آن باید ماست با چربی کم یا متوسط باشد.

[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 6:45 عصر ] [ ]

تنگی نفس کوششی

این نوع از تنگی نفس گاه حالت کوششی پیدا میکند، یعنی با فعالیت و کوشش بدنی فرد ارتباط مستقیم دارد. انسان به طور طبیعی اگر به شدت و بدون آمادگی قبلی ورزش کند و یا مسافت طولانی را بدود، این نوع تنگی نفس را تجربه خواهد کرد. در افراد مبتلا به برخی بیماریهای قلبی مانند مشکلات دریچهای یا نارسایی قلبی ، تنگی نفس با فعالیتهای کمتری ایجاد میشود. به گونهای که حتی در موارد شدید بیماری ، راه رفتن عادی و انجام کارهای اولیه با تنگی نفس همراه میشود. در شدید ترین نوع تنگی نفس ، بیمار حتی در حالت استراحت و خوابیده نیز دچار تنگی نفس میباشد.


ارتوپنه یا تنگی نفس در حالت درازکشیده

نوع دیگری از تنگی نفس قلبی در حالت دراز کش و خوابیده ایجاد میگردد که در طب به آن "ارتوپنه" میگویند. یعنی قلب فرد به حدی نارساست که نمیتواند خون موجود در ریهها را تخلیه کند و فرد مجبور است با کمک گرفتن از نیروی جاذبه این کار را انجام دهد. به همین جهت بیماران مبتلا به نارسایی قلب ، هنگام خواب زیر سرشان دو یا چند بالش میگذارند. به عبارت دیگر وقتی این افراد دراز میکشند، ریه فرد در آب بدن غرق میشود و احساس خفگی به وی دست میدهد. در این صورت بیمار جهت تنفس راحت باید بنشیند.


تنگی نفس حملهای شبانه

حالت دیگری نیز وجود دارد که به صورت حملات شبانه تنگی نفس خود رانشان میدهد. به این صورت که 4 - 2 ساعت بعد از خواب به طور ناگهانی بیمار مبتلا به نارسایی قلبی با حالت خفگی از خواب میپرد، خود را به پنجره میرساند تا با نفس کشیدن در هوای آزاد خود را نجات دهد. در افراد مبتلا به نارسایی قلبی که اغلب دچار ورم پا نیز هستند، در طول شب آبهای جمع شده در پاها بتدریج تخلیه میشوند و به سوی ریههای فرد میآیند و در آنجا جمع میشوند. تجمع مایعات اضافه در ریه باعث میشود فرد دچار احساس تنگی نفس و حالت خفتگی شود. تنگی نفس حملهای شبانه مشخصه بیماری قلبی است. البته در بیماری آسم و برونشیت مزمن نیز فرد ممکن است با حالت تنگی نفس از خواب بیدار شود ولی این دو مورد تا حدی قابل افتراق با تنگی نفس قلبی هستند. بدین ترتیب که در آسم فرد سابقه قبلی دارد، بعد از نیمه شب دچار حمله میشود و با اسپریهای گشاد کننده مجاری تنفسی بهتر میشود. در برونشیت مزمن نیز حمله تنگی نفس در پاسی از شب بروز پیدا میکند و با دفع خلط تنگی نفس بیمار مرتفع میگردد.


تنگی نفس بازدمی

اشکال در خارج کردن هوا از ریه ها. هوا براحتی به داخل ریه میرود ولی خروج آن مشکل است. از آنجا که بیمار هوا را به سختی به بیرون میراند، صدای خسخس ایجاد میکند که به آن تنفس آسمی گفته میشود.


علائم همراه کمک کننده

گاهی تمایز علل قلبی تنگی نفس از علل ریوی مشکل است چرا که هر دو باعث تنگی نفس کوششی ، ارتوپنه و سرفه میشوند. خسخس سینه و خلط خونی قاعدتا به دلیل بیماری ریوی پدید میآید هر چند بعضا در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و ادم ریوی هم دیده میشوند. در بیماران مبتلا به عروق کرونر ممکن است تنگی نفس در نبود درد سینه و با شرایط مشابه اتفاق افتد که به آن معادل آنژین قلبی گفته میشود.


درمان

درمان تنگی نفس منوط به درمان بیماری زمینهای فرد است. به عبارت دیگر یا باید دریچه معیوب که مانع از حرکت صحیح جریان خون میشود اصلاح شود. با داروی دیگوکسین ، قلب نارسا میتواند تقویت شود تا بتواند خون را از ریهها خالی کرده و مانع تجمع و انباشتگی آن در ریه ها و سایر فضاهای بدن گردد. از سوی دیگر با تجویز داروهای ادرارآور (دیورتیکها) ، آب در ریه ها تجمع نیافته و تنگی نفس برای فرد ایجاد نمیشود. مصرف غذاهای کم نمک در اصلاح این مورد خالی از فایده نخواهد بود. و در بیماریهای دیگر نیز درمان آنها انجام میشود.


[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 6:32 عصر ] [ ]

 

در بیماران اینتوبه و بیمارانی که دارای تراکئوستومی هستند ، امکان خروج ترشحات ریوی توسط سرفه وجود ندارد . لذا این کار باید توسط ساکشن داخل تراشه صورت گیرد .

هنگام ساکشن تراکیال موارد زیر باید دقیقا مد نظر قرار گیرد :
  • بررسی علائم و نشانه های نیاز به ساکشن (از ساکشن غیر ضروری باید اجتناب شود ، زیرا موجب تحریک و زخمی شدن مخاط مجاری تنفسی می شود)
  • در بیماران هوشیار قبل از ساکشن باید در مورد علت و نحوه انجام ساکشن توضیح داده شود .
  • پوزیشن بیمار بایستی در حالت نشسته 45 درجه باشد ( به منظور جلوگیری از آسپیراسیون )
  • قبل از شروع به کار باید دستها بطور کامل و صحیح شستشو داده شود .
  • جهت این کار باید از سوند ساکشن استریل ( شماره 14 در بالغین استفاده شود . سوند شماره 14 دارای قطر خارجی 4 میلیمتر بوده برای لوله تراشه سایز 8 مناسب است . بطور کلی قطر سوند ساکشن باید کنتر از نصف قطر لوله تراشه باشد .
  • قبل از ساکشن باید بیمار توسط 3 تا 5 تنفس با اکسیژن 100% و آمبوبگ هیپرونتیله و هیپر اکسیژنه کرد (به منظور جلوگیری از هیپوکسی و آتلکتازی در ضمن ساکشن)
  • ساکشن باید توسط دستگش استریل انجام شده ، حین عمل دقت شود که دستکش ها آوده نشود.
  • انتهای لوله ساکشن باید با یک گاز استریل گرفته شود تا دست فرد ساکشن کننده آلوده نشود.
  • سر سوند ساکشن باید با نرمال سالین استریل مرطوب شود .
  • هنگام وارد کردن سوند به هیچ وجه نباید ساکشن برقرار باشد .
  • سر سوند باید به آرامی وارد لوله تراشه شده ( بدون وارد آوردن فشار بیش از حد ) بصورت دورانی به پایین رانده شود ، در حدی که مقاومت در مقابل عبور نباشد .
  • پس از برخورد با مقاومت ، سر سوند باید 1- 2 سانتیمتر بالا آورده شود ، سپس ساکشن بصورت منقطع انجام گردد ( با استفاده از کانکشن Y شکل )
  • ساکشن نبایستی بیشتر از 1015 ثانیه به طول انجامد .
  • هنگام خارج ساختن سوند ، ساکشن باید همچنان به صورت دورانی انجام شود .
  • پس از خارج کردن سوند ساکشن بیمار باید مجددا توسط آمبوبگ متصل به اکسیژن هیپرونتیله شود.
  • زمان بین هر بار ساکشن ، حداقل 2030 ثانیه باشد .

 

  • در صورتی که ترشحات غلیظ و چسبنده بوده و به راحتی با ساکشن خارج نشوند می توان 2 – 3 میلی لیتر N/s استریل به داخل لوله تراشه ریخته پس از 3 تا 4 باز تهویه با آمبوبگ مجددا اقدام به ساکشن نمود . البته در صورت امکان وجود عفونت ریوی و پنومونی باید از تهویه با آمبوبگ اجتناب کرد زیرا می تواند منجر به پخش عفونت در سرتاسر ریه گردد .
  • در صورت بروز ضربانات زودرس بطنی (PVC) عمل ساکشن کردن باید متوقف شده پس از اکسیژناسیون و هیپرونتیلاسیون و برطرف شدن PVC ، مجددا اقدام به ساکشن شود .
  • در صورتی که بیمار تحت PEEP قرار داشته باشد باید دفعات و زمان ساکشن کردن را به حداقل رسانید
تزریق نرمال سالین حین ساکشن

اضافه کردن مقادیر کمی از نرمال سالین استریل ، معمولا 3 – 5 میلی لیتر یا کمتر ، لاواژ تراشه نامیده می شود . عموما تزریق نرمال سالین در صورت غلیظ بودن ترشحات انجام می شود و به این ترتیب تخلیه آنها را از طریق سوند ساکشن آسانتر کرده ، منجر به تحریک سرفه می شود . تحقیقات نشان داده است که تزریق نرمال سالین اثری روی ترشحات پایین برونش های اصلی ندارد . اگر این محلول پس از تزریق ، توسط ساکشن خارج نشود ، ممکن است به داخل راههای هوایی پایین تر فرستاده شده باشد . مایعی که به داخل راههای هوایی پایین تر می رود ، ممکن است به طور فعال منجر به شنت داخل ریوی و بدتر شدن اکسیژناسیون گردد . با این حال این اثرات وخیم در تحقیقات مشخص نشده است .

علاوه بر این ، تزریق سالین می تواند کلونیهای باکتریال داخل لوله تراشه را به طرف راههای هوایی پایین تر جابجا کند . نتایج تحقیقات نشان می دهد که وارد کردن کاتتر ساکشن به تنهایی می تواند بیش از 60000 کلونی باکتریال را از داخل لوله تراشه به داخل راههای هوایی تحتانی جابجا کند ، در حال که تزریق 5 میلی لیتر سالین باعث جابجایی بیش از 310000 کلونی به داخل مجاری هوایی تحتانی می شود . لذا استفاده روتین از نرمال سالین در هنگام ساکشن کردن باید کنار گذاشته شود .


عوارض ساکشن تراکیال

این عوارض شامل موارد زیر هستند

  • هایپوکسمی
  • زخم های تروماتیک راه هوایی بخصوص در ناحیه کارینا
  • دیس ریتمی های قلبی بخصوص PVC ، تاکیکاردی ، برادیکاردی به علت تحریک واگ ، و مرگ ناگهانی
  • برونکواسپاسم در نتیجه تحریک تراشه و برونش توسط کاتتر
  • عفونت
  • آتلکتازی
  • تحریک واگ
  • افزایش فشار داخل جمجمه (IICP)

[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 6:29 عصر ] [ ]
حرمت اعتبار خود راهرگز در میدان مقایسه ی خویش با دیگران مشکن
که ما هر یک یگانه ایم
موجودی بی نظیر و بی تشابه

و آرمانهای خویش را
به مقیاس معیارهای دیگران بنیاد مکن
تنها تو می دانی که "بهترین" در زندگانیت
چگونه معنا می شود

از کنار آنچه با قلب تو نزدیک است آسان مگذر
بر آنها چنگ درانداز، آنچنان که در زندگی خویش
که بی حضور آنان، زندگی مفهوم خود را از دست می دهد

زندگیت را با دم زدن در هوای گذشته
و نگرانی فرداهای نیامده
آسان هدر نده

هر روز، همان روز را زندگی کن
و بدین سان تمامی عمر را به کمال زیسته ای

و هرگز امید از کف مده
آنگاه که چیز دیگری
در کف داری

همه چیز در همان لحظه ای به پایان می رسد
که قدمهای تو باز می ایستد
و هراسی به خود راه مده
از پذیرفتن این حقیقت که
هنوز پله ای تا کمال فاصله باشد
تنها پیوند میان ما
خط نازک همین فاصله است

برخیز و بی هراس خطر کن
در هر فرصتی بیاویز
و هم بدینسان است که به مفهوم شجاعت
دست خواهی یافت

آنگاه که بگویی دیگر نخواهمش یافت
عشق را از زندگی خویش رانده ای
عشق چنان است که هر چه بیشتر ارزانی داری، سرشارتر شود
و هر گاه که آن را تنگ در مشت گیری، آسان تر از کف رود
پروازش ده تا که پایدار بماند

زندگی مسابقه نیست
زندگی یک سفر است
و تو آن مسافری باش
که در هر گامش

ترنم خوش لحظه ها جاریست


 


[ دوشنبه 92/12/12 ] [ 6:28 عصر ] [ ]
<      1   2   3      
درباره وبلاگ

امکانات وب


وبلاگ هوادار حمید عسکری

ابزار منو ثابت